Roditeljski vodič za uspješno UČENJE

Roditeljski vodič za uspješno učenje - Mali Vrtuljak
Podijelite

Kako je situacija s epidemijom pretvorila mnoge vaše domove u male škole, tako je vas dragi roditelji natjerala na veći angažman oko učenja s vašom djecom. Neki od vas imaju jednog školarca, a neki dvoje, troje ili više njih u svome domu. Vjerujemo da vam nije lako uskladiti svoje poslovne i dnevne obaveze sa obavezama oko škole. Sigurno ima boljih i lošijih dana, i to je sve u redu. Bitno je da, prije svega, ne vršite preveliki pritisak na sebe i svoje dijete. Djeca ne mogu učiti ako se nalaze pod velikim stresom, zato se pobrinite da odvojite dovoljno vremena sa njima za opuštanje i zajedničko povezivanje.

Da biste olakšali sebi i svome djetetu učenje i izvršavanje svih školskih obaveza, donosimo vam ovaj roditeljski vodič za uspješno učenje. Vi ste osoba koja najbolje poznaje svoje dijete. Osobito ako ste roditelj dvoje ili više djece, shvaćate koliko je svako jedinstveno i individualno samo za sebe. Osobnost, temperament, karakter i interesi im se razlikuju iako je vaš odnos i odgoj prema njima isti. Individualne razlike među djecom odrazuju se i na njihovo učenje. Njihove vještine i jake strane, kao i njihove slabe strane i poteškoće, možda se preklapaju ali i u mnogim situacijama razlikuju.


Teorija višestrukih inteligencija

Howard Gardner, razvojni psiholog sa Sveučilišta Harvard, razvio je teoriju višestrukih inteligencija 1986. Gardner vjeruje da inteligencija, način na koji se tradicionalno imenovalo kao IQ, ne objašnjava veliku raznolikost ljudske sposobnosti. Teorija višestrukih inteligencija sugerira da svaki pojedinac, pa tako i dijete, raspolaže s različitim vrstama inteligencije. Neke od njih dominiraju više, a neke slabije.

Osim što dijete može biti dobro u logičnim zadacima ili biti dobar u brojevima, ono može biti izuzetno dobro s riječima, snalaziti se odlično s ljudima ili imati izvrsno vizualno pamćenje te biti likovno nadareno. Gardner je tako  identificirao 9 inteligencija: verbalna/jezična, logička/matematička, vizualna/prostorna, tjelesna/kinestetička, glazbena, intrapersonalna, interpersonalna, naturalistička i egzistencijalna.

Kako učiti uspješno - roditeljski vodič Mali Vrtuljak

Da bi svaki učenik bio uspješan u učenju i stekao sve potrebne vještine koje od njega zahtjeva današnji školski sustav, potrebno je poznavati njegove jake i slabe strane. Na taj način dijete se razvija oslanjajući se na svoje jake strane i jačanjem onih slabih strana.  Gardnerova teorija višestrukih inteligencija omogućuje individualan pristup učenju za svako dijete, te kreiranje sadržaja, aktivnosti i zadataka prema njegovom individualnom profilu. Utvrđivanjem najzastupljenije inteligencije steći ćete znanje o područjima u kojima je dijete dobro, te steći smjernice za dodatne poticaje i prilike za razvijanje.


Nije važan samo dobar pristup učenju, važno je i kako dijete uči

Vrlo je važno poznavati djetetove interese, ono uči najbrže kada mu je gradivo zanimljivo. No, osim znanja kako pristupiti djetetu u učenju, bitno je znati kako dijete uči.  Stilovi učenja ukazuju nam na koji način ono procesuira informacije koje su mu zanimljive. Određeno gradivo koje ga zanima, može učiti vizualno, auditivno, kinestetički i tekstualno. Koristeći prilagođene tehnike i strategije u učenju, potrebno vrijeme za učenje se skraćuje, a uči se kvalitetnije i efikasnije. Dijete za kraće vrijeme pamti brže i bolje, te se informacije dugoročno pohranjuju u pamćenje.

Kako učiti uspješno - roditeljski vodič Mali Vrtuljak

U nastavku vam donosimo nekoliko korisnih savjeta za uspješnije učenje koje možete primjeniti sa vašim školarcima. Ako primjenite barem dva ili tri savjeta već ćete uočiti male promjene prema boljem i uspješnijem učenju. Smanjite stres, poteškoće i muke vašeg školarca te mu pružite radosno učenje i prilike za razvijanje.


Savjeti za uspješno učenje
  1. Mjesto za rad djetetu treba biti udobno i ugodno. Dijete kod kuće mora imati odgovarajući radni stol ili svoje mirno mjesto. Stvari neophodne za rad (ravnalo, olovke, gumice za brisanje, i dr.) trebaju se uvijek nalaziti na istom mjestu i treba ih unaprijed pripremiti kako bi sve bilo na svome mjestu prije učenja. U suprotnom, traženje stvari prekidati će dijete i odvraćati mu koncentraciju. Igračke također odvlače pozornost i zato ih ne treba stavljati na radni stol. Izuzetak može biti tek jedan poseban, djetetu izuzetno drag predmet. Na kraju rada dijete treba samo pospremiti stol i složiti školsku torbu za sljedeći dan.
  2. Dnevni raspored složite u suradnji s djetetom. Svako dijete ima svoj individualan ritam koji se može odraziti na njegov dnevni raspored. Odredite s njim vrijeme za pisanje zadaće, jednom zauvijek postavite čvrsta pravila i pokušajte to učiniti tako da se dijete ubuduće samo sjeti kojim predmetima i aktivnostima se mora baviti. Neka to postane djetetova osobna zona odgovornosti.
  3. Reducirajte gledanje televizije. Gledanje televizije neposredno nakon rada na domaćim zadaćama sprječava pamćenje naučenog gradiva. Radije razgovarajte s djetetom o gradivu koje je učilo. Kada dijete izgovara informacije naglas, one kao zvuk izlaze iz usta i ponovo ulaze kroz uši, tako se pohranjuju u njegovo dugoročno pamćenje. Ako je učenje bilo dosta kasno, umjesto gledanja televizije, najbolje je spavanje kako bi se mozak odmorio i zapamtio zadnje informacije.
  4. Pazite na to da se dijete redovito i zdravo hrani, i pije dovoljno tekućine. Približno 70% našeg tijela čini voda i više od 80% naš mozak sadrži vodu. Nedovoljno vode u tijelu može dovesti do dehidracije što izaziva glavobolje, umor, manjak koncentracije i pažnje. Dobro je držati bocu ili čašu vodu pored sebe tijekom učenja. Trebao bi popiti barem 6-8 čaša vode svaki dan.
  5. Upotreba boja u bilježnicama i tijekom učenja povećati će sposobnost pamćenja i prisjećanja na podatke. Boja se obrađuje upravo u onom dijelu mozga koji pohranjuje dugoročnu memoriju. Neka dijete tijekom učenja upotrebljava svoje omiljenje boje, istakne njima ključne pojmove kako bi bilješke bile njemu zanimljive i lako pamtljive. Također, pomaže uokviravanje važnih informacija. Jednostavnim stavljanjem okvira oko bitnog gradiva stavlja se u fokus ono što je najvažnije.
  6. Ako dijete voli učiti uz glazbu u pozadini, vrlo je važno kakvu glazbu odabere za učenje. Sluša li poznatu glazbu s tekstom njegov će se mozak fokusirati samo na riječi i tako neće biti koncentriran na učenje. Također, ako odabere instrumentalnu melodiju svoje poznate pjesme ni to neće biti dobro za učenje, jer će mozak sam prepoznati tekst pjesme i koncentrirati se na riječi. Za učenje je najbolje izabrati klasičnu glazbu koja se ne sluša svakodnevno. Najbolji su barokni kompozitori kao što su Bach, Handel, Vivaldi, itd.
  7. Ako je mirovanje i učenje vašem djetetu jako teško dobro bi bilo da nakon 30 minuta učenja napravi pauzu i uzme odmor od 5 minuta. Za to vrijeme odmora važno je da se udalji od mjesta učenja. Može prošetati na kraj prostorije, uzeti voće ili čašu vode, otići na toalet ili poslušati svoju najdražu pjesmu. Također je dobro tijekom pauze protegnuti leđa, ruke i ramena kako bi se mozak u kratkom vremenu osvježio te bio spreman za nastavak učenja. Krv u tijelu nakuplja se u zglobove, stoga, tijekom učenja važno se kretati kako bi krv raznosila kisik ravnomjerno po cijelom tijelu.
  8. Atmosfera oko učenja vrlo je važna. Pazite na vlastito ponašanje. Nemojte s nepoštovanjem i nemarom spominjati neke školske predmete i djetetove učitelje. Školu spominjite puni pozitivnih emocija, kako bi ih prenijeli na dijete. Da bi dijete bilo radosno na pomisao škole, vi mu također morate prenijeti svoj entuzijazam.
  9. Redovito pohvaljujte svoje dijete. Dokazano je kako samopouzdana djeca uče lakše i bolje. I u situacijama kada možda nešto ne zna ili mu ne ide dobro, podsjetite dijete na neke situacije ili stvari koje mu idu zaista dobro i lako. Neka dijete osjeti osjećaj samopouzdanja i prenese ga na trenutnu situaciju u kojoj je malo zapeo. U danu sigurno ima jedan dobar razlog za pohvalu, ali vjerojatno i više njih! Možete ga pohvaliti za njegova postignuća, dobro djelo, dobru odluku, važno je da gradite pozitivne emocije oko učenja i samopouzdanje u djetetu kada je riječ o učenju,
  10. Voli li vaše dijete čitati? Ako ne voli, čitajte mu glasno ili se izmjenjujte u čitanju. Predložite mu da čita nešto što ga zanima. Mogu to biti i stripovi. Čitanje je izuzetno važno za razvoj pamćenja. Čitanje maloj djeci prije spavanja treba postati ritual. Stariju djecu češće molite da čitaju, ako već ne knjige, onda barem časopise. Upoznajte se sa sadržajem tog časopisa ili knjige i razgovarajte s njima o tome.
Budite ustrajni i dosljedni

Kada se stvore pozitivne promjene u djetetovom odnosu prema učenju , u školskim uspjesima trebali bi biti vidljivi pozitivni pomaci. Cilj je postići da samostalno učenje postane norma, treba povećati djetetovu odgovornost i samopoštovanje, te učvrtiti želju za učenjem. Stresa u djetetovom životu treba biti što je moguće manje. Ako primijetite da je dijete preopterećeno i da mu je zadatak pretežak, razmislite koje biste obaveze mogli na vrijeme isključiti iz njegovog rasporeda. Pazite pritom preostaje li mu dovoljno vremena za aktivnu i spontanu igru.

I najvažnije – budite strpljivi! Nakon što primjenite nova pravila i savjete ostanite dosljedni čak i kada vam je teško boriti se s razdražljivošću. Jednom kada promijenite pravila, uvedete novu rutinu i nove tehnike učenja trud će uroditi plodovima, iako se to ponekad ne događa odmah. Cilj je vrijedan svih uloženih napora!

Martina Jurilj, mag.rehab.educ.