Samopoštovanje je ključno za školski uspjeh!
Neuroznanost stoji iza ljudskog postojanja, djelovanja, pa tako i učenja u školi. Razumijevanjem procesa u mozgu, njegove hijerarhije i funkcioniranja stječemo lakši uvid o tome kako djeca uče u školi.
Također, postoji veza između dobrog samopoštovanja u djece i njihovog uspjeha u školi. Niže samopoštovanje može umanjiti želju za učenjem, sposobnost usredotočenosti i spremnost na rizike. S druge strane, pozitivno samopoštovanje jedan je od elemenata školskog uspjeha; pruža čvrste temelje za učenje. Kad su djeca sigurna u to tko su, veća je vjerojatnost da će imati pozitivan mentalni razvoj. To znači da se mogu motivirati za nove izazove te se mogu nositi s greškama i učiti.
Kako roditelji mogu poticati samopoštovanje kod djece?
- Morate naučiti odstupiti i pustiti dijete da riskira, donosi odluke, rješava probleme i drži se onoga što započne. Kako biste omogućili djetetu da uči iz svojih pokušaja/pogrešaka najprije morate dopustiti djetetu da ima prilike za pokušaj i mogućnost da doživi neuspjeh. Dopustite mu osjećaj razočaranosti, neugodne osjećaje neuspjeha poput ljutnje i tuge te prigrlite sve to zajedno s djetetom. Razgovarajte o mnogim danas uspješnim ljudima koji su također na svome putu do uspjeha doživjeli mnogo razočaranja, prepreka, ali i to da nisu odustajali. Tako ćete dijete naučiti pozitivnom pogledu na životni put i razvoj, on nije uvijek lagan, ali nikada ne treba odustajati.
- Samopoštovanje proizlazi iz osjećaja voljenosti i sigurnosti, ali i, iz razvijanja kompetencije. Roditelji često obasipaju svoju djecu s ljubavlju i pružaju im sigurnost, i to je odlično za samopoštovanje. No za kompetenciju, odnosno da bi dijete postalo dobro u nečemu, potrebno je vrijeme i trud. Stoga, trebamo djeci dati dovoljno vremena i biti razumni u hvaljenju djece. Pretjeranim hvaljenjem djece, radimo više zla nego koristi. Ako svom djetetu stalno govorite da već radi fantastičan posao, govorite da više ne treba gurati sebe. A rekli smo da samopouzdanje dolazi od pokušaja, neuspjeha i ponovnog pokušaja – iz prakse.
- Pustite djecu da sami odlučuju onoliko koliko je prikladno za njihovu dob. Kada djeca imaju mogućnost donositi odluke osjećaju se snažnije. Djeca u dobi od dvije godine počinju učiti o posljedicama svojih odluka. Zato bi već rano trebali imati kontrolu nad pojedinim stvarima kako bi mogli preuzeti odgovornost za svoj izbor. Ovdje se također jačaju jer ako izaberu ispravno, biti će ponosni na sebe. Ako izaberu pogrešne odluke, naučiti će da je dozvoljeno griješiti ali i snositi posljedice koje su sastavni dio života.
Jasno istaknite da je vaša ljubav bezuvjetna
Dajte djetetu na znanje da ga volite čak i kad ne uspije ili donese loše odluke. Ako sve o čemu govorite je njegova izvedba, misliti će da ga volite samo kada napravi dobar posao ili pravilno postupi. Cilj prihvaćanja i ljubavi je prihvatiti dijete cjelovitim, sa njegovim jakim i slabim stranama.
Osim bezuvjetne ljubavi, povezanost je također preduvjet za samopouzdanje vašeg djeteta. To mu jača osjećaj vlastitog mjesta u vašoj užoj i širokoj obitelji. Provodeći kvalitetno vrijeme sa vašim djetetom nudi mogućnost i priliku da mu pokažete svoju ljubav. Nije dovoljno samo govoriti “Volim te”. To su samo riječi koje moramo opravdati svojim djelima. Uključite se u igru i aktivnosti s djetetom koje vas oboje vesele, djeca najbolje vide vašu ljubav kada se igrate s njima.
Martina Jurilj, mag.rehab.educ.