Mikro-vještine koje su odgovorne za uspješno učenje

Podijelite

 

Svaki zadatak koji rješavamo koristimo svoje mikro-vještine za učenje. Nije važno je li to čitanje, pisanje, pravopis, matematika ili sviranje gitare. Mikro-vještine su te koje nam omogućuju da naučimo i radimo te stvari.

Ako postoji slabost bilo koje mikro-vještine, to će se pokazati kao poteškoća u učenju. Ako se vaše dijete muči u školi, tada su mikro-vještine korijen te borbe. Ispravite mikro-vještine i ispravljate poteškoće u učenju.

Na primjer, kada čitamo, mi zaparvo:

Vizualno praćenje koristimo za lakše praćenje linije
Za prepoznavanje slova koristimo vizualnu diskriminaciju
Za brže prepoznavanje riječi koristimo vizualno zatvaranje
Slušnim zatvaranjem i slušnom diskriminacijom se koristimo da bismo interno čuli riječi
Slušnim pamćenjem riječi povezujemo sa značenjem
Vizualnom memorijom pamtimo što ove riječi predstavljaju
Za vizualizaciju priče koristimo stalnost vizualne forme

Sve ove vještine odvijaju se u pozadini našeg uma. One su toliko prirodne i suptilne da jedva prepoznajemo da ih koristimo. Osim ako jedna ili druga ne pogriješe. Tada započinju nevolje. Svaka od ovih vještina potrebna je za čitanje. Nastavak vježbanja čitanja bez razvijanja ovih vještina može dovesti do velikih problema.

Često se za djecu koja imaju poteškoće s čitanjem smatra da nedovoljno doma provode vrijeme s knjigama te da ne vježbaju dovoljno čitanje. Stoga im se nameće dodatno čitanje kao kazna ili rad koji će nadoknaditi poteškoće. Tada se događa da, iako se dijete trudi, ono i dalje ostaje neuspješno te dobiva potvrdu na već oštećeno samopoštovanje da je ono u tome nedovoljno dobro. Znači dijete dobiva potvrdu za svoje niske sposobnosti.

 

 

Mikro-vještine i uspješnost u učenju

Slabo razvijene mikro-vještine mogu se očitovati na različite načine. Ponekad stvaraju probleme s čitanjem. Ponekad s učenjem matematike. Ponekad s pravopisom. A ponekad i sa pisanjem. Ponekad stvaraju poteškoće uz sve navedeno. Sve ovisi o kombinaciji problematičnih područja i načinu izražavanja te nevolje.

Proces pravilne izgradnje ovih vještina ne samo da popravlja problematične učenike, već i povećava sposobnost prirodnog učenja u svim područjima.

 

Ispod su navedene vještine koje bi trebale biti dobro razvijene kako bi dijete moglo lako učiti:

 

Auditivne vještine

Poteškoće u slušnim vještinama mogu dovesti do niza poteškoća. Loše čitanje, poteškoće u slijeđenju uputa ili poteškoće s razumijevanjem. U ekstremnim slučajevima slabosti u tim područjima smatraju se poremećajem slušnog procesiranja ili fonetskom disleksijom. Ovi slušni problemi nisu problemi sa sluhom. Problemi su s načinom na koji mozak obrađuje zvukove. Auditivne vještine se mogu ojačati.

Slušno pamćenje – to je sposobnost da čujete informacije, pohranite ih u svojem umu i možete ih se u mogućnosti kasnije prisjetiti. Bez dobre slušne memorije učenici se teško mogu sjetiti riječi i zvukova koje su čuli.

Slušno zatvaranje – ovo je sposobnost dekodiranja riječi nakon što ste čuli samo dio riječi. Ako čujete onomato… trebali biste moći dekodirati riječ “onomatopeja”.

Slušna diskriminacija – ovo je sposobnost mozga da čuje zvuk i razlikuje ga od ostalih zvukova, organizira zvukove i smisli ih. Učenici kojima je loša slušna diskriminacija mogu imati poteškoća s pozadinskom bukom, iako njihov sluh nema oštećenja.

 

 

Vizualne vještine

Slabost vizualnih vještina također može dovesti do različitih poteškoća u učenju. Problemi u matematici, čitanju, razumijevanju, pravopisu ili čak pisanju. Ako ovdje postoje ekstremne slabosti, one mogu biti osnovni uzrok vizualne disleksije ili poremećaja pozornosti.

Vizualno praćenje – to je sposobnost gledanja u nešto i praćenja tijekom njegova kretanja. To je npr. potrebno kako bi čitatelj mogao slijediti liniju teksta bez gubitka mjesta.

Vizualno pamćenje – ovo nam omogućuje da se prisjetimo stvari koje smo vidjeli nekoliko trenutaka prije. Igranje memorijskih igara može pomoći djeci u jačanju ove vještine.

Vizualno zatvaranje – to omogućava našem mozgu da može vizualizirati cijelu sliku čak i ako nisu svi dijelovi cjeline dostupni. Primjerice, ako je krug gotovo zatvoren, zatvorit će nam ga mozak, ako vidimo kuću s pola prozora, vizualizirati ćemo jedan. To će čitatelju pomoći da prepozna riječi iz teksta i pročita čitavu riječ, a da ne mora pročitati svako slovo.

Vizualna diskriminacija – ovo nam omogućuje da vidimo razlike između dviju sličnih stvari. To nam pomaže da se ne zbunimo kad vidimo dvije slične riječi ili dva slična slova, npr. da možemo dobro raspoznati razliku između napisanih riječi “pas” i “bas”.

Stalnost vizualnog oblika – to je sposobnost mentalnog okretanja predmeta, tako da možemo razlikovati razliku u obliku i veličini orijentacije. To je potrebno kako bi se djeci pomoglo da ne mijenjaju slova i brojeve.

 

 

Kinestetičke vještine

Kinestetički sustav često je zanemareni dio našeg učenja. Međutim, to je bitan dio učenja. Slabosti kinestetičkih mikro-vještina poput propriocepcije snažno su povezane s lošim čitanjem. Ovdje su slabosti glavni uzrok lošeg rukopisa. Tijelo je suštinski povezano s umom. Iako nije intuitivan, samo jačanje ovog sustava često može dovesti do napretka u čitanju i ostalim vještinama učenja.

Prostorna orijentacija – to je kad uključujete prostorne odnose “gore/dolje, straga/naprijed” u učenje. Ako učenici nemaju prostornu orijentaciju, imati će poteškoće u razlučivanju d od b.

Koordinacija oko-ruka – vaše oči dijele važne informacije vašem mozgu o onome što vidi; ako je koordinacija oka ruku slaba, otežava čitanje.

Prostorno pamćenje – sposobnost navigacije prostorom umom. Imajući percepciju tog prostora i položaja tijela u njemu. Snažno povezano s orijentacijom i propriocepcijom.

Propriocepcija – naša svijest o našem tijelu i njegovom položaju u prostoru. Snažno povezano s uzastopnim razmišljanjem, logikom i vještinama čitanja.

 

I ono što je još jako važna vještina za učenje je:

Radna memorija – to je sposobnost korištenja memorije za pohranjivanje podataka i njihovo istodobno korištenje, podaci dolaze k nama i istovremeno ih obrađujemo i pohranjujemo. Omogućuje nam planiranje unaprijed, rješavanje problema i obraćanje pažnje. Iako se radna memorija sama po sebi ne smatra mikro-vještinom, ona se često naziva vještinom učenja, što i jest. Zaista je to kombinirano vizualno, slušno i kinestetičko pamćenje.

 

 

Skinuto s https://www.learningsuccessblog.com/.