Što su grafomotoričke vještine?

Podijelite

Pojednostavljeno, grafomotoričke vještine su sve one vještine koje su potrebne za pisanje. Iako zvuči jednostavno, puno toga je obuhvaćeno kako bi dijete imalo mogućnosti da nešto napišem svojom rukom. Pisanje zahtijeva finu ravnotežu nekoliko različitih vještina, a kada je jedna ili više ovih specifičnih vještina nerazvijena, tada može doći do poteškoća u pisanju.

 

Pet je različitih područja vještina koje moraju sve zajedno raditi kako bi se pisanje moglo odvijati.

To su vještine:

  • Vizualno prostorna orijentacija – sposobnost djeteta da vidi slovo ili riječ te mu dodijeli značenje ili procijeni točnost.
  • Ortografsko kodiranje – mogućnost pohrane slova ili grupe slova u radnu memoriju, a zatim ih dohvaćati po potrebi.
  • Motoričko planiranje i izvršenje – sposobnost izvođenja potrebnih motoričkih pokreta.
  • Kinestetička tj. prostorno spacijalna orijentacija – sposobnost znati gdje se dio tijela nalazi u prostoru (u slučaju rukopisa, šake i prstiju) u svrhu izvođenja potrebnih motoričkih pokreta.
  • Vizualno-motorička koordinacija – sposobnost korelacije motoričkih pokreta s vizualnom percepcijom (sposobnost fizičkog stvaranja slova i riječi na papiru).

Razvoj grafomotorike započinje crtanjem na papiru sa 10-12 mjeseci. S dvije godine dijete počinje oponašati crte – okomite, vodoravne i kružne. S 3 godine dijete jasno kopira linije. Kad dijete ima 4-5 godina, kopira križ, dijagonalne crte, kvadrate i neka slova. Možda će moći i napisati svoje ime. Sa 5-6 godina dijete kopira trokut, ispisuje svoje ime i kopira većinu malih i velikih slova.

Da bi dijete kasnije moglo uspješno svladati vještinu pisanja, prvo mora proći kompletan motorički razvoj koji započinje razvojem grube motorike: sjedenje, puzanje, hodanje, penjanje, trčanje, slaganje kocki, igre loptom…. Zatim se taj proces nastavlja razvojem fine motorike koja se odnosi na fine pokrete ruku i šaka: prvo hvatanje cijelom šakom, a zatim kažiprstom i palcem.
Za razvoj svih ovih vještina veoma su važne igračke različitih oblika i konstrukcija, knjige, olovke, igračke na navijanje pomoću kojih dijete razvija vještine poput hvatanja, držanja i ispuštanja, prebacivanje iz ruke u ruku, hvatanje lopte s obje ruke, slaganje kocki, puzzli ili drugih oblika, ubacivanje predmeta u posude s otvorima, te hvatanje sitnih predmeta palcem i kažiprstom čime se razvija pincetni hvat.
Također su važne i sve svakodnevne djetetove aktivnosti poput obuvanja, oblačenja, otkopčavanja i zakopčavanja gumbića, odlaganja jakne na vješalicu, samostalnog hranjenja, odmatanja bombona, vezivanja cipela, listanja knjige, brisanja pribora za jelo krpom i sl., koje se možda roditeljima na prvi pogled čine nevažnima, međutim, uvelike pomažu djetetu u savladavanju korisnih vještina koje će na važnosti dobiti upravo prilikom polaska u školu.
U svakodnevnoj igri ili u obavljanju svakodnevnih aktivnosti važno je da dijete isproba svoje mogućnosti, što znači da mu odrasli pomažu samo u onome što ono samostalno ne može izvesti.

 

 

Kada možemo reći da je dijete u potpunosti savladalo grafomotoričke vještine?

Možemo smatrati da je dijete savladalo grafomotoričke vještine kada:

  • Odabralo je dominantnu ruku koju će koristiti za pisanje (djeca u pravilu do pete godine odabiru dominantnu ruku).
  • Pravilno drži olovku vrhovima prstiju (palcem, kažiprstom i srednjim prstom).
  • Ima adekvatan pritisak olovke na papir i linija koju nacrta je jasna.
  • Može precrtati krug, kvadrat, trokut i romb.
  • Savladalo je bojanje unutar linija.
  • Crta prepoznatljive crteže i zna napisati svoje ime tiskanim slovima.

 

 

Ishod nerazvijenih grafomotoričkih vještina

Ako dijete u dobi od 5 godina nije razvilo dobre vještine predpisanja, to može utjecati na usavršavanje njegove vještine pisanja.

Vrlo je vjerojatno da će njegova slova biti neuredna ili dovoljno nečitljiva jer nije naučilo kako pravilno napraviti krug sa zatvaranjem. Požurivat će taj krug i dodati liniju kako bi napravio slovo. Ako nije naučilo oblikovati svoje linije i oblike od vrha do dna, to će dovesti do lošeg formiranja slova i brojeva. Na kraju to utječe na njegovu brzinu pisanja.

Stoga je važno zapamtiti: slova možete pokazivati ​​i podučavati što je prije moguće, ali djeca doista ne bi trebala učiti PISATI slova sve dok ne savladaju ove potrebne vještine prije pisanja. To ovisi o djetetu, ali obično oko 4 1/2 ili 5 godina.