Razvoj predvještina za pisanje na vertikalnoj površini

Podijelite

Dijete koje odrasta uz svoje članove obitelji sazrijevanjem konstantno uočava ono što drugi oko njega rade, kao spužve djeca upijaju ponašanje drugih te kopiraju takve radnje, odnosno uče prema modelu djelovanja. Na taj način dijete stjeće vještine koje su potrebne za življenje i funkcioniranje u svome okruženju, kasnije i široj okolini. To se odnosi na sve vještine, tako i na vještine koje su potrebne za upis u prvi razred. Nije pogrešno kada se kaže da se dijete priprema za školu od samoga trenutka svoga rođenja.

Dijete od trenutka kada je došlo na svijet uči i savladava fizičke, kognitivne i socijalne vještine potrebne za njegovo daljnje obrazovanje te na koncu funkcioniranje u odrasloj dobi. Rekli smo već da dijete od malena kopira odrasle i uči prema modelu. Dijete vrlo rano krene zapažati odrasle kako stvaraju zapis svojih misli i ideja. Vrlo rano opažaju da se odrasli koriste simbolima te stječu uvid da tisak ima smisleno značenje. Ovo je zapravo prvi korak djetetovog opismenjavanja.

 

 

U dobi oko 1god.-1,5god. dijete uzima pisani alat i kreće imitirati viđeno, ovo je druga faza kada dijete krene u pustolovinu ostavljanja tragova šaranjem. U početku su to veliki i grubi pokreti za koje dijete treba velike, slobodne površine. U ovoj fazi važno je djetetu omogućiti različite alate za ostavljanje tragova poput kreda u boji, kistova za crtanje, štapića za uši, spužvica, žigova, itd. Ono što je najvažnije, djetetu treba omogućiti izvođenje aktivnosti na vertikalnoj površini, odnosno usmjeriti ostavljanje tragova na zinoj površini ili ploči.

 

 

 

  • Korištenje većih vertikalnih površina omogućuje djetetu VEĆE pokrete rukama što jača snagu mišića ruku i ramena te fleksibilnost zglobova.
  • Nemirna djeca rade bolje kada imaju priliku stajati uz vertikalnu površinu nego kada moraju mirno sjediti uz stol. Na ovaj način potičemo kinetičko učenje, što je mnogoj djeci glavni stil učenja.
  • Na vertikalnoj površini dijete može koristiti obje ruke istovremeno ako to želi. Tada je bolji i lakši rad bilateralne koordinacije. Također, na okomitoj liniji dijete češće mora prelaziti medijalnu liniju kako bi ispunio cijeli taj veliki prostor.
  • Uspravna površina prirodno stavlja zglob U PRODUŽENI POLOŽAJ koji omogućuje bolje hvatanje olovke i finu motoričku kontrolu pribora za pisanje. Razvoj fine motorike poput pisanja i bojanja prvo se stječe razvijanjem velikih pokreta koji kasnije postaju profinjeni u manje pokrete. Rad na okomitim površinama pomaže poboljšati spretnost i kontrolu.
  • Na vertikalnoj površini zadaci su smješteni bliže u liniji djetetovih očiju. To pospješuje vizualnu percepciju i vizuomotornu koordinaciju zbog zadataka koji su bliži djetetovim očima, pomaže djeci koja imaju poteškoća u održavanju vizualne pažnje na aktivnostima te potiče dobar položaj glave i vrata.
  • Stajanje uz vertikalnu površinu držeći ruke uspravno za obavljanje zadataka ili crtanje, poboljšava snagu i držanje jezgre kralježnice i omogućava djeci da uključuju mišiće trbuha i leđa kako bi održali uspravno držanje.
  • Na ovaj način djeca lako mogu shvatiti prostorne odnose kao što su gore/dolje, lijevo/desno i dijagonalne linije (gore-lijevo,dolje-desno,itd.) jer dijete može ove odnose povezati sa orijentacijom na svojem tijelu. To pomaže poboljšati djetetovu prostornu svijest.