
Kako naučiti dijete smisleno brojanje?

Djetetovo doživljavanje broja počinje još u prvoj godini. Brzo nauči da ima jedan nos, dvije cipele, tri gumbića. Čuje slijed brojeva. Svaki broj treba čekati dok broj prije njega nije izgovoren, a onda će ustupiti mjesto sljedećem. To iskustvo slijeda već počinje u igrama poput ubacivanja jednog po jednog kamenčića u kanticu. Ovo je faza kada djeca trebaju naučiti recitirati slijed brojanja.
Aktivnosti za učenje recitiranja slijeda brojanja (usmeno brojanje)
- čitajte s djetetom slikovnice i knjige o brojevima
- pjevajte djetetu pjesme i uspavanke s brojanjem (brojalice)
- često brojite s djetetom unaprijed i unazad od 1-10 (npr.stepenice dok se penjete, koliko žlica jede, cvijeće koje berete, itd.)
- pljeskajte s djetetom i uz svako pljeskanje pridružite brojeve
- upotrijebite udaraljke – udarajte jednom za svaki izgovoreni naziv broja
- marširajte po kući zajedno – brojite svaki marširani korak
- upoznajte dijete s brojevnom crtom – dok prelazite redom po brojevnoj crti, izgovarajte ime svakoga broja
- brojite unaprijed i unazad od 1-10; glasnije i tiše, jako glasno i šaputajući
- kada je dijete u grupi s više djece, brojite svako dijete a ono neka svako pojedinačno izgovara brojno ime
- dijete neka izgovara imena svakog broja na brojevnoj crti
Na uzrastu od druge do treće godine, dijete može slikovito misliti o brojevima. Na primjer, trebaju mu tri noža, vilice i žlice da postavi stol. Ovo je faza kada dijete prelazi sa recitiranja brojeva na razumijevanje broja, tj. brojevne količine.
Aktivnosti za učenje brojanja (naprijed i nazad)
- Nakon što je dijete sa sigurnošću usvojilo recitiranje slijeda brojeva od 1-10, sljedeće što treba naučiti je brojanje naprijed i nazad počevši od bilo kojeg broja u rasponu kojeg poznaje. Poredajte brojeve od 1-10 (mogu biti brojevne kartice ili brojevna crta), pokažite djetetu na jedan broj i zamolite ga da nastavi brojati od tog broja. Kada dijete može nastaviti brojati sa sigurnošću od 1-10, nastavite provoditi ovu aktivnost s brojevima ili brojevnom crtom od 1-100.
- Pomognite djetetu u razumijevanju što se događa kada broji unazad, tako što ćete odabrati jedan broj na brojevnoj liniji (u rasponu kojeg dijete poznaje) te zamoliti dijete da vam pokaže broj koji se nalazi ispred njega. Ponavljajte aktivnost izmjenjujući brojeve, svaki puta pomaknite prst unazad nakon što dijete ponudi točan odgovor.
- Zamolite dijete da vam broji na glas istovremeno pokazujući brojeve na brojevnoj crti (u rasponu kojeg dijete poznaje), brojeći naprijed i nazad.
- Zaigrajte kratku igru brojanja i pamćenja brojevnog slijeda, tako što ćete vi započeti brojati, u jednom trenutku stati, zatim dijete mora nastaviti brojati gdje ste vi stali. Kada dijete stane u određenom trenutku, vi nastavljate brojati i tako redom do zadnjeg broja u rasponu kojeg dijete poznaje. Ovu igru možete zaigrati bilo kada i bilo gdje, dok šetate, dok čekate red na blagajni, dok se vozite u autu, itd.
- Ako dijete teško pamti slijed odbrojavanja od 1 do 10, korisno je modelirati mu brojevni niz brzim izgovaranjem kako bi dijete moglo zadržati cijeli niz u svom kratkoročnom pamćenju.
- Za dijete koje ima fonološke poteškoće u pamćenju i koje se teško sjeća niza brojanja, uvođenjem slikovnih brojeva, kao i napisana imena brojeva na karticama, pružaju mu se istovremeno dva vizualna stimulansa pomoću kojih može pamtiti zvukove brojčanih riječi.
Zadnja faza brojanja koju dijete treba usvojiti je učenje točnog brojanja zbirke predmeta korištenjem jednog broja imena za svaki prebrojani predmet; tako djeca uče da je veličina (brojčana vrijednost) skupine dana zadnjim brojem u prebrojavanju i da se predmeti mogu brojati bilo kojim redoslijedom (princip nebitnosti poretka). Također trebaju imati razumijevanje da računamo kada trebamo saznati “koliko” nečega imamo,trebamo,itd.
Aktivnosti prepoznavanja i čitanja brojeva
- Na pristupačno mjesto postavite brojevnu crtu u rasponu kojeg dijete poznaje te uz nju postavite vizualnu sliku (poster) s prikazanim brojevnim količinama svakog broja kako bi dijete uspješno povezalo s brojevnim zapisom.
- Igrajte se s djetetom matematičke igre ili igre koje na neki način uključuju brojeve (npr. domino, brojevni lotto, brojevne puzzle, itd.)
- Izrežite iz raznih časopisa ili kataloga sličice predmeta koje kasnije dijete neka zalijepi u svoju “knjižicu o brojevima”. Krenite izrađivati knjižicu brojeva od 1-5, zatim proširite na raspon do 10, 20, itd.
- Isprintajte i plastificirajte brojevne kartice ( do raspona kojeg dijete poznaje). Svakodnevno kartice izlistajte s djetetom te neka vam ono imenuje svaku karticu, brojeći naprijed i nazad.
- Igrajte igru traženja broja u prostoru. Vi recite djetetu jedan broj, a ono treba sakupiti toliko predmeta u prostoriji ili vani u prirodi. Obrnite uloge kako bi dijete imalo priliku vama postaviti brojevni zadatak, u tom slučaju tražite od djeteta da vam napravi “provjeru”.
- Izradite memory brojevnu igru. Napravite jedan set kartica na kojima će se nalaziti brojevni zapisi, a na drugom setu kartica brojevne količine različitih predmeta.
- U svakodnevnim situacijama potičite dijete da zapaža brojeve te da vam ih pokazuje i imenuje. Npr. gledati na sat, tražiti brojeve na knjigama, brojevi na telefonu, kalkulator, brojevi na novcu, brojevi na automobilskim tablicama, itd.
- Kada dijete usvoji sve ove aktivnosti i igre do 10, ponovite ih sve ponovno u rasponu od 11-20, zatim do 100.
Rad s djecom s tipičnim razvojem pokazuje da je sposobnost preciznog brojanja do trideset predmeta pouzdan pokazatelj spremnosti djece da počnu razumjeti vrijednost brojčanog mjesta. Međutim, djeca koja imaju poteškoća s pamćenjem niza brojanja, ali koja pokazuju razumijevanje strukture dvoznamenkastih brojeva svojom sposobnošću da grade dvoznamenkasti broj strukturiranim aparatima, kad ga vide zapisanog ili čuju njegovo ime, imaju korisnu osnovu za razumijevanje vrijednosti brojčanog mjesta.
Djeca obično imaju više poteškoća s brojanjem unatrag nego s brojanjem naprijed. Podrška brojevne crte je važna i može biti korisno započeti tako što ćete od djece tražiti broj koji dolazi ispred određenog broja, a zatim nastaviti svaki put tražiti prethodni broj.
U našem edukacijsko rehabiltacijskom kutku provodimo program ranog savladavanja matematičkih vještina putem radionica i individualnog rada putem Numicon metode ranog učenja matematike. Više o tome možete pročitati na našoj stranici www.malivrtuljak.hr.